گروه سیاسی: در ادامه مخالفت‌ها با وزیر کشور، روحانیون مجلس خواستار کناره‌گیری علی کردان شدند.

رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس با اشاره به جلسه روحانیون مجلس هشتم به همشهری گفت: در این جلسه علما و روحانیون مجلس، خواستار خداحافظی رئیس‌جمهوری با کردان، وزیر کشور شدند.

محمدتقی رهبر، اظهار داشت: در جلسه دیروز روحانیون مجلس هشتم بحث استیضاح علی کردان مطرح شد و روحانیون مجلس به این نتیجه رسیدند که چون احمدی‌نژاد مجبور است در مجلس از کردان دفاع کند و این ممکن است باعث شود که رئیس‌جمهوری در مقابل مجلس قرار گیرد، راه معقول این است که خود کردان اقدام به استعفا کند.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: درصورتی که آقای کردان در این چند روز استعفا ندهد؛

نظر روحانیون مجلس بر استیضاح است و در این صورت قطعا نمایندگان روحانی به عدم‌صلاحیت کردان رای خواهند داد.

یک عضو دیگر فراکسیون روحانیون مجلس هم گفت: اعضای این فراکسیون قصد دارند نامه‌ای درخصوص موضوع کردان به رئیس‌جمهوری بنویسند و نیز با وی دیدار کنند.

حسن ملک‌محمدی، در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه اعضای فراکسیون روحانیون مجلس درخصوص استیضاح کردان وزیر کشور، گفت: اعضای فراکسیون با اکثریت آرا بر این اتفاق نظر دارند که هم باید مصلحت نظام رعایت و هم ‌شأن آقای کردان حفظ شود و مصلحت نظام بر این است که خود وی استعفا دهد.

برگزاری جلسه هماهنگی

استیضاح‌کنندگان کردان، ظهر دیروز با برگزاری جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی خود را درخصوص استیضاح انجام دادند.

بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در مجلس و یکی از طراحان استیضاح در گفت‌وگو با فارس درمورد این جلسه گفت: در این جلسه افرادی که می‌خواهند درخصوص استیضاح در صحن علنی مجلس صحبت کنند و همچنین مواردی که در بحث استیضاح مطرح خواهد شد، مشخص شدند.

جلسه هماهنگی میان استیضاح‌کنندگان امروز هم برگزار خواهد شد.

سمت احتمالی کردان

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به وزیر کشور از تصمیم رئیس‌جمهوری برای دفاع قاطعانه از علی کردان و حمایت از او، حتی درصورت برکناری‌اش در جریان استیضاح خبر داد.

وی که با پایگاه خبری عصرایران گفت‌وگو می‌کرد تصریح کرد:  حمایت شخص احمدی‌نژاد از کردان به حدی قوی است که اگر مجلس به استیضاح او رأی دهد و برکنارش کند، احمدی‌نژاد همچنان از کردان استفاده خواهد کرد و احتمالاً وی را به سمت رئیس دفتر خود منصوب خواهد کرد و به علاوه حکم مشاوره هم برای وی خواهد زد.

تعویق نشست اقلیت

جلسه فراکسیون اقلیت مجلس هم که قرار بود برای بررسی استیضاح کردان دیروز برگزار شود به هفته آینده موکول شد.

به گزارش مهر این جلسه روز یکشنبه آینده برگزار می‌شود و طی آن موضع رسمی فراکسیون اقلیت درباره استیضاح علی کردان وزیر کشور اعلام خواهد شد.

کردان استعفا نمی‌دهد

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ابراز امیدواری کرد: رایزنی نمایندگان ملت با رئیس‌جمهوری و وزیر کشور برای استعفای کردان تا پیش از برگزاری جلسه استیضاح وی به نتیجه‌ برسد.

سیدشهاب‌الدین صدر که در حاشیه جلسه علنی عصر دیروز با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و ایسنا از آن خبر داد، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای استعفای وزیر کشور متذکر شد: تمایل اولیه نمایندگان ملت همچنان استعفای کردان است.

وی با اشاره به رایزنی کمیته 5نفره منتخب شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با رئیس‌جمهوری و وزیر کشور افزود: با رئیس‌جمهوری هم، در گذشته مذاکره داشتیم و اکنون نیز در حال مذاکره هستیم تا شخص آقای احمدی‌نژاد در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

صدر در پاسخ به این سؤال که چه زمانی با رئیس‌جمهوری مذاکره خواهید کرد، گفت که تا روز سه‌شنبه آینده که استیضاح وزیر کشور در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود برای رایزنی فرصت است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص موضع شخص وزیر کشور درخصوص استعفا پیش از برگزاری جلسه استیضاح در خانه ملت نیز توضیح داد: کردان در مذاکره با نمایندگان گفته‌ است که برای استعفا به نتیجه قطعی نرسیده و آمادگی دارد در جلسه استیضاح دلایل خود را بیان و از خود دفاع کند و از مجموع مذاکرات با وزیر کشور، برداشت نمی‌شود که بخواهد استعفا دهد.

دیدار با احمدی‌نژاد

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز هم در گفت‌وگو با همشهری درباره دیدار نمایندگان منتخب اصولگرایان با رئیس‌جمهوری که گفته شده بود صبح سه‌شنبه انجام می‌شود گفت: این دیدار دیروز انجام نشده است.

لطمه به مجلس

نماینده تهران گفت: اگر استیضاح کران رای نیاورد به حیثیت مجلس لطمه وارد می‌شود.غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه از اصل با وزارت کردان مخالف بودم، به موج گفت: توصیه می‌کنم وی پیش از طرح استیضاح استعفا دهد و نگذارد مسئله به استیضاح کشیده شود؛

زیراکه علاوه بر جعلی بودن مدارک تحصیلی وی مسائل دیگری از جمله مسائل حیثیتی نیز مطرح خواهد شد.

حمید رسایی، رئیس مجمع نمایندگان تهران و از اصلی‌ترین حامیان دولت در مجلس هم در گفت‌وگو با موج درخصوص استیضاح وزیر کشور گفت: موافقم که کردان خود استعفا دهد و نمایندگان درمورد رفتن و نرفتن او بحث و بررسی نکنند.

شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس در جلسه روز دوشنبه‌خود موضوع استیضاح کردان را مورد بررسی قرار داد و اعضای این شورا به اتفاق آرا به استیضاح وی در صحن علنی مجلس رای مثبت دادند.

کد خبر 66940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز